ילקוט בית ספר – מה אומרים המומחים?
שנת הלימודים בפתח, איך לשמור על גב הילדים והילדות שלנו
מאת: ד"ר יוהנה גייגר
בקרוב יחזרו התלמידות והתלמידים לבית הספר, והוריהם דואגים לצייד אותם כראוי לשנת הלימודים – בספרי הלימוד, בקלמרים, ובילקוט.
כשתשומת לבם של הילדים מופנית לצבע, לסגנון ולדמויות המופיעות על גבי הילקוט, ההורים דואגים לבריאות ילדיהם: האם נשיאת הילקוט עלולה לגרום נזק לגב? כמה משקל מומלץ לשאת? האם עדיף להרכיב ילקוט על הכתפיים, או לגרור ילקוט על גלגלים?
שאלות אלו מהוות נושא לחקר ולדיון ברחבי העולם, ולפרסום המלצות של גופים ציבוריים.
הילקוט ונזק בריאותי
מחקרים רבים מצביעים על קשר בין השימוש בילקוט בקרב תלמידי בית ספר ותלונות על כאבי גב. יתר על כך, נמצא שיעור מוגבר של דיווחים על כאבי גב בקרב תלמידים עם ילקוטים כבדים יותר.
נשיאת ילקוט עלולה להשפיע על מערכת השריר ושלד של ילדים, ובפרט בגילאי הצמיחה המואצת בחטיבת ביניים, דרך מספר מנגנונים:
- שינוי בקינמטיקה של הגוף: בהליכה תוך נשיאת תיק כבד, נוצר מצב של רכינה לפנים, בעיקר באזור מפרקי הירכיים והגב התחתון. לא נמצא שינוי משמעותי בפעילות הקרסול וכף הרגל, לעומת ההליכה ללא משקל.
- עומס על עמוד השדרה: במדידה, נמצא שמשקל ילקוטיהם של ילדים איטלקים בני 11 היה בממוצע מעל 9 ק”ג. משקל זה שווה למשקל של 17.6 ק”ג הנישא על ידי גבר השוקל 80 ק”ג, משקל שמתקרב למשקל המירבי המומלץ להרמה בתעשייה, 23 ק”ג.
- אסימטריה של עמוד השדרה: בנשיאת תיק על כתף אחת, או בפיתול הגוף לצורך גרירת ילקוט על גלגלים, עמוד השדרה ורקמות הרכות התומכות בו חשופים לעומסים בלתי סימטריים, העלולים להשפיע לטווח הארוך.
גורמים הקובעים את עוצמת ההשפעה על הגב של התלמיד כוללים:
- צורת הנשיאה: בנשיאת משקל באופן סימטרי על הגב יופעלו כוחות מאוזנים, לעומת נשיאת משקל על צד אחד. לגרירת משקל על גלגלים נדרשים מאמצים שונים מנשיאה על הגב.
- זמן או מרחק הנשיאה: ככל שילד הולך מרחק רב לבית הספר, או נדרש לשאת את הילקוט פעמים רבות במדרגות או בפרוזדורים ארוכים, או ממתין להסעה כשהילקוט על הגב , הוא חשוף לעומסים גדולים יותר.
- משקל: למשקל הילקוט השפעה מכרעת, ולכך מתייחסים המומחים בארץ וברחבי העולם.
המלצות המומחים
ארגונים הקשורים לחינוך ולבריאות בעולם נתנו את הדעת לסוגיית ילקוט התלמידים. ההמלצות מבוססות על מחקרים בהם נבדקו שכיחות דיווחים על כאבים בגב או בכתפיים, שינויים ביומכניים או מטבוליים ועוד ביחס למשקל הילקוט.
- ארגון הרופאים הפדיאטריים האמריקני ממליץ להגביל את משקל הילקוט למשקל שבין 10 ל-20% ממשקל גופו של הילד.
- ארגון המרפאים בעיסוק האמריקני ממליץ על משקל שלא יעלה על 10% ממשקל גופו של הילד.
- משרד החינוך ב חוזר מנכ”ל משרד החינוך תשעג/1(א), ט’ באלול התשע”ב, 27 באוגוסט 2012, , מומלץ כי “משקל הילקוט, לרבות תכולתו, חייב להיות מותאם למבנה גופו ולחוסנו הגופני של התלמיד, ובכל מקרה הוא לא יעלה על 15% ממשקלו של הילד.” כך מובא בחשבון השוני הגדול בין ילדים בני אותו הגיל, לעומת חוזרים בעבר שנקבו במשקל ספציפי עבור גילאים שונים.
- ילקוט על גלגלים – המלצות חדשות: מחקר חדש מאוניברסיטת גרנדה שבספרד בחן את ההשפעה של ילקוט הנישא על הגב לעומת ילקוט על גלגלים כדי לקבוע משקל מרבי מומלץ. מסקנות המחקר: בנשיאת ילקוט על הגב, מומלץ להגביל את המשקל ל-10% ממשקל גופו של הילד. מומלץ שמשקל של ילקוט על גלגלים לא יעלה על 20% ממשקל הילד.
ילקוט בית הספר – כמה וכיצד?
כדי להקל על תלמידי בית הספר, יש לדאוג לבחירה נכונה של הילקוט ולשימוש מושכל בו:
- בחירת הילקוט: מומלץ על ילקוט מתכוונן, ובעל גב קשיח וכתפיות רחבות ונוחות. מומלץ להיעזר בתקן ישראלי 873 : ילקוט לתלמיד לוודא כי הילקוט עונה על דרישות התקן, לרבות מחזירי אור, ובטיחות הרוכסים והתפרים.
- התאמת הילקוט: יש להתאים את אורך הכתפיות לגודל הילדים, כדי שהתיק יהיה צמוד לגב, מבלי ליצור לחץ באזור הכתפים. חלקו התחתון של התיק יהיה כגובה האגן.
- נשיאת הילקוט: נשיאת הילקוט על על כתף אחת יוצרת עומס בלתי מאוזן על עמוד השדרה ועל השרירים, ומביאה לתנוחה של הטיה לצד בעת העמידה או ההליכה. מומלץ להדריך את התלמידים בנשיאת התיק באופן סימטרי על הגב, בעזרת שתי הכתפיות.
- אריזת הילקוט: רצוי לנצל את חלוקת התיק לתאים שונים כדי לשמור על חפצים כבדים יותר קרוב לגב. רצוי לשמור על איזון ככל האפשר – לדוגמה, בקבוק מים שנישא בכיס צדדי עלול להוסיף משקל לצד אחד.
- הגבלת המשקל:
על פי המלצת משרד החינוך, המשקל המירבי המומלץ לילקוט הינו עד 15% ממשקל הילד. מומחים אחרים מחמירים אף יותר, עם המלצה על 10% ממשקל הילד כמשקל מרבי. מחקר ייחודי בנושא מציע משקל מרבי עד 20% בשימוש בילקוט על גלגלים.
- הרגלים יומיומיים להקטנת משקל התיק: מומלץ לעקוב עם הילדים אחר תכולת התיק, ולהימנע מנשיאת חומרי לימוד או פריטים אחרים שאינם נחוצים לאותו היום.
- תאי אחסון בבית הספר: במידה וקיימים תאי אחסון בבית הספר, מומלץ להיוועץ עם הילדים בשימוש נכון בהם, תוך ארגון חומרי הלימוד לפי לוח השיעורים.
- ילקוט על גלגלים – עשוי להגדיל את המשקל הבטוח לנשיאה, עד כ-20% ממשקל הילד, על פי המלצות חדשות. עם זאת, יש לבחור במבנה ילקוט שמתאים לצרכי התלמידים: ילקוט על גלגלים עלול להקשות עליהם בזמן העליה להסעה והירידה ממנה, או בזמן עליה וירידה תדירות במדרגות בבית הספר. ילקוט על גלגלים יקל במיוחד להליכה רצופה בדרך לבית הספר וממנו.
נכתב על ידי ד”ר יוהנה גייגר, ארגונומית מוסמכת בכירה, מרצה בנושא “ארגונומיה לעבודה בריאה יותר”. לפרטים והרשמה >> bit.ly/31gNRL5