הכנס ה-39 להנדסת רכב ותחבורה חכמה

יום שני, 05 באפריל 2022
לאגו, ראשון לציון

כנס רכב ותחבורה חכמה 2022 התקיים בנוכחות מאות משתתפים , מקבלי החלטות, אנשי עסקים ובכירים בתחומי הנדסת רכב, מערכות אוטונומיות ותחבורה חכמה. לצד ההרצאות, הכנס כלל פאנלים ותערוכה מרשימה של רכבים חדשניים, כלים אוטונומיים ופתרונות תחבורה חכמה פורצי דרך

אודות הכנס

הכנס השנתי להנדסת רכב ותחבורה חכמה נערך בחסות הענף להנדסת רכב באיגוד מהנדסי מכונות, תעופה וחלל בשלכת המהנדסים מזה 39 שנה. בשנים האחרונות שולבו גם הרצאות ותכנים מטעם איגוד מערכות אוטונומיות ואיגוד מערכות תבוניות לתחבורה (ITS), השנה הצטרפו גם EcoMotion אשר הובילו מושב מרתק עם פאנלים של מומחים שעסקו באתגרים בהטמעת תחבורה חכמה ותשתיות חדשניות לתחבורה חכמה בישראל. כנס 2022 התמקד בנושאים: הנדסת רכב, תעשיית הרכב היצרנית בישראל, מערכות תבוניות לתחבורה וחדשנות במרחב הציבורי.

שלל חברות חדשניות איכלסו את מרחבי התצוגה בתערוכה שליוותה את הכנס, ביניהן בלטו חברות הפועלות בתחום התקנת עמדות הטעינה לרכב חשמלי, תחום שתפס תאוצה בשנה החולפת וצפוי לצמוח דרמטית בשנים הקרובות עם הערכה של עשרות אלפי מכוניות חשמליות שצפויות להשתלב בישראל מדי שנה. לצידן של שלל החברות שפועלות בתחום, הוצגו גם מספר דגמים חשמליים כמו MG ו-AIWAYS ,ושלל אוטובוסים חשמליים חדשים (עירוניים ובין עירוניים).

בין אורחי הכבוד שפתחו את הכנס בלטה שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח”כ מרב מיכאלי, שסיפרה על המהפכה שמוביל משרדה בכל הנוגע לתמיכה וקידום מוניות אוטונומיות שדגמים ראשונים שלהם צפויים לעלות הכביש כבר במהלך 2022. מדובר בפיילוט שעשוי להוביל בשנים הקרובות למהפכת המכוניות האוטונומיות המיוחלת שצפויה לצמצם את עומסי התנועה בכבישים. “אני מעדיפה שלכל משפחה תהיה מקסימום מכונית אחת בבית ובכל מקרה זאת תהיה מכונית חשמלית שאינה מזהמת” הוסיפה מיכאלי. בנוסף, דיברה השרה על קידום המהלך החדש “דרך שווה” שהושק בתחילת אפריל 2022 ויוביל את מהפכת השירות בתחבורה הציבורית, אשר תכלול בין היתר נסיעה חינם לבני 75 ומעלה לצד הטבות נוספות.

עוד הוסיפה השרה מיכאלי: ” תחבורה חכמה היא שמקדם אותנו כחברה, מה שהופך את החברה לטובה יותר. לדבריה “יש הרבה רעיונות מגניבים, אבל האתגר שלנו הוא לראות איך איך זה משרת את הכלל”. בהמשך השרה הסבירה שיש עדיפות לטכנלוגיה שמשרתת את “אלה שאין להם”, ועל כך שהדבר החשוב ביותר בקידום טכנלוגיה חדשה הוא הפחתת הגודש.

בכנס השתתף גם אשר בנט, מייסד ומנכ”ל TEVVA (ואח של ראש הממשלה) אשר הציג את המשאית החשמלית פורצת הדרך של החברה, המשלבת הנעת מימן, ההשראה לייצורה הגיעה משירותו הצבאי של בנט, בו שירת בצי הצוללות של צה”ל. בנט סקר את היתרונות של המימן לעומת סוללה והציג מושגים הנדסיים חדשניים סביב מנוע ומערכת הייצור של המשאיות החשמליות הנעזרות בתאי מימן, כגיבוי בפרט ובכלל בתחום. דגמים ראשונים של המשאיות של TEVVA החלו לפעול בשנתיים האחרונות בבריטניה, כאשר ייצור מאסיבי של המשאית המתוחכמת, ידידותית לסביבה וזולה לאחזקה צפוי להתחיל בשנת 2030.

השלים אותו פרופ’ ליאור אלבז (פרופסור לכימיה באוניברסיטת בר אילן), בסקירה בנושא מימן של התפתחות כלכלת מימן בעולם והשפעה על סקטור התחבורה וציין כי “אנרגיות מתחדשות טובות לנו בכיס”.

באחת מהרצאות הפתיחה, ציין אינג’ שמואל בן ארי, אשר שימש גם כיו”ר הכנס, כי אחת הדרכים לצאת ממשבר הצ’יפים העולמי (היום ברכב יש בין 50 ל 150 צ’יפים) היא לעבור למחשב ראשי אחד ברכב שינהל את הכל . נתון שיכול להוזיל עלויות משמעותית בעולם הרכב. אסתי פשין, מנהלת מפעל הסייבר בתע”א-אלתא, סקרה את נושא הגנת הסייבר והדרישה הגבוהה לתקן ITS ישראלי כאתגר לפריצות וחבלה ברכבים אוטונומיים, תקנים שכיום אינם מספקים לשימוש ברכבים מסוג זה בישראל.

בהמשך היום, הכנס התפצל למספר מושבים שכל מושב קיים דיונים שונים ומרתקים בסוגיות הליבה של הנדסת רכב, תעשיית הרכב היצרנית בישראל, מערכות תבוניות לתחבורה וחדשנות במרחב הציבורי.

משתתפי הכנס זכו להיחשף לרעיונות החדשניים ביותר ולהכיר את התחום מכל היבטיו הטכנולוגיים והתעשייתיים כאחד.

אנו מודים למארגנים, למרצים, לאורחי הכבוד, לפאנליסטים, לנותני החסות, המציגים בתערוכה וכלל משתתפי הכנס.

נתראה בשנה הבאה!

 

תוכנית ותקצירים

נותני חסות

תמונות נבחרות - צילום: קובי אליהו

סיקור תקשורתי