האם הרגולציה בארה"ב מאיימת על טכנולוגיה לצמצום תאונות הדרכים?

בשנת 1997 פנה איגוד ITS אמריקה לוועדת התקשורת הפדרלית בבקשה להקצות את ערוץ התקשורת 5.9 GHz לטובת הגברת הבטיחות בתחבורה. חלפו שבע שנים, ולאחר בדיקות ודיונים אושרה הבקשה, ובשנת 2004 הערוץ אושר למטרה זו.

חלפו עוד תשע שנים, עד שבשנת 2013 הייתה זו חברת GM, שהטמיעה ראשונה במכוניות Cadillac CTS טכנולוגיית Dedicated Short-Range Communications (DSRC), אשר משתמשת בערוץ 5.9 GHz, ומאפשרת למכוניות לתקשר אחת עם השנייה ועם תשתיות הדרך.

בעגה המקצועית קוראים לתקשורת בין הרכבים V2V מלשון Vehicle to Vehicle, ולתקשורת בין הרכבים לתשתיות הדרך V2I מלשון Vehicle to Infrastructure. ולשתי הטכנולוגיות יחד קוראים V2X.

לטענת המומחים V2X יכולה להציל חיי אדם, לצמצם את מספר תאונות הדרכים או להפחית את עוצמתן בכ-70% עד 80%, לשפר את התנועה בדרכים, להפחית עומסים ולתרום לשיפור הקיימות במערכות התנועה.

אולם הטמעת הטכנולוגיה על-ידי יצרני רכב אחרים מתנהלת באיטיות רבה. לפני שנה הכריזה טויוטה שבשנת 2021 בכל הרכבים תוצרת החברה ,שימכרו בארה”ב. תשולב טכנולוגיית V2X מבוססת DSRC. בעקבות הודעה זו הכריזה GB על הרחבת השימוש בטכנולוגיה לכל דיגמי קאדילק ולדגמי מכוניות נוספים.

גם רשויות מקומיות ורשויות כבישים בארה”ב ביצעו בשנים האחרונות השקעות משמעותיות בהתאמת התשתיות, ובהטמעת הטכנולוגיה, שתאפשר לתשתיות הדרך לתקשר עם הרכבים, לשפר את זרימת התנועה ולהפחית את מספר התאונות ואת עוצמתן.

כך לדוגמא, רשות התחבורה של מדינת קולורדו התקינה יחידות תקשורת V2X לאורך כביש I-70 ולאורך כביש I-25. יחידות התקשורת שהותקנו בקולורדו משתמשות בתקשורת דואלית המשלבת בין תקשורת DSRC ותקשורת סלולרית המכונה CV2X. ואילו מדינת ניו-יורק עורכת פיילוט וציידה 7,000 רכבים במערכות V2I המתריעות בפני הנהג על הולכי רגל, שעומדים לחצות כבישים בצמתים אליהן מתקרב הרכב.

גם בוויומינג, יוטה, מישיגן, קליפורניה, פנסילבניה פלורידה ומדינת נוספות מושקעים סכומי עתק בהתאמת תשתיות ועריכת ניסויים. אולם, היות ומדובר בהשקעות עתירות הון, בשינויים משמעותיים בתשתיות הדרך ובהתאמת הרכבים, התהליך לוקח זמן רב.

“החזון שנרקם לפני 20 שנים עומד להתגשם” אומר Shailen Bhatt, נשיא ומנכ”ל ITS אמריקה. “אנו מאוד קרובים לממש חזון של תחבורה טובה יותר, שבה רכבים אינם מתנגשים, אנשים אינם נהרגים והכבישים אינם עמוסים רוב שעות היום.”

שימוש נכון בטכנולוגיית V2X ייתן קדימות בדרכים לרכבי הצלה וביטחון, יאפשר זרימה מהירה של תחבורה ציבורית, יזהיר נהגים מסכנות שבדרך וימנע תאונות דרכים.

ובצד החזון והתגשמותו, יש פקידים בממשל בארה”ב הקוראים להאט ואף לעצור את ההשקעות בהטמעת טכנולוגיית V2X. בתגובה לקריאות אלו אומר Shailen Bhatt שאסור לאפשר לרגולטורים ולרגולציה להאט או לעצור את תהליך הטמעת הטכנולוגיה. “איננו יכולים להשלים עם ממוצע של 100 הרוגים ביום בתאונות דרכים בארה”ב, כאשר קיימת טכנולוגיה שהטמעתה יכולה לצמצם באופן משמעותי את אובדן חיי האדם בדרכים”.

 

לחזרה לעמוד ITS