3 שינויים ארגונומיים לחיים בריאים מול המחשב
שינויים קלים שימנעו מאיתנו כאב רב
מאת: ד"ר יוהנה גייגר
מדע הארגונומיה עוסק בהתאמת סביבת העבודה לאדם העובד, כדי לשמור על בריאותו, תוך שיפור רווחתו ויעילותו. בעבודתנו במשרד, אנחנו יושבים שעות ארוכות מול המחשב, וחלקנו עלולים לסבול מכאבים בגב התחתון או בצוואר, דלקות בגידי הידיים, כאבי ראש או כאבי עיניים.
להלן שלוש הצעות לשינויים ארגונומיים לטובת חיים בריאים יותר במשרד:
1 .כיוונון הכיסא
הצעד הראשון של מהנדס/ת הוא לכייל את הכלי העבודה בהתאם למטלה הנוכחית – אבל כמה מאיתנו מתיישבים במשרד על כיסא בלי מחשבה כלל על התאמתו לתפקיד, למרות שהכיסא שלנו הוא הכלי הראשון ביצירת תנאים נוחים ובריאים לעבודה מול המחשב.
שלב א’ – הכירו את הכסא – כיוונונים שכיחים ברוב כיסאות משרדיים כוללים את גובה המושב, זווית המשענת, גובה המשענת וגובה הידיות. בסקר בלתי פורמלי שנערך בקרב 24 עובדי משרד בישראל, רק 3 ידעו שניתן להגביה או להנמיך את משענת הכיסא. המצב במדינות אחרות דומה. בדקו את כלל אפשרויות הכיוונון של הכיסא.
שלב ב’ – התאימו את הכיסא – גובה וזווית המשענת, גובה הידיות וגובה המושב יאפשרו ישיבה נוחה, כשהגב נתמך וגובה המקלדת כגובה המרפק. כיוונון הכיסא ישתנה בהתאם לתפקיד היושב – עבודות הקלדה או מענה טלפוני, ריבוי מסכים או קבלת קהל, לדוגמה.
שלב ג’ – גיוון ושינוי – אף מנח ישיבה, אפילו הנוח ביותר, לא יהיה נוח לזמן ממושך. הקפידו על שינוי מנחים, והתאמת זווית המשענת למטלות השונות במהלך היום. כל מנח ישיבה מתקבל על הדעת – בתנאי שלא לאורך זמן!
2. הרפייה לעיניים
עבודה רצופה מול המסך מאתגרת את שרירי העיניים והצוואר ועלולה להביא ליובש או לגירוד בעיניים. הקפידו על תרגול שחרור לעיניים במהלך יום העבודה: מדי פעם, יש להרחיק את המבט מן המסך, לנוף שמחוץ לחלון, לעוברים ושבים במסדרון, או לתמונות התלויות על קיר המשרד המרוחק. מומלץ אף לעצום את עיניים למספר שניות כמה פעמים בשעה.
3. קומו!
הישיבה הממושכת נמצאה כקשורה לריבוי מצבים בריאותיים, כגון תסמונת מטבולית, סכרת, השמנת יתר ועוד, ולעומס מוגבר על מערכת השריר ושלד. המומחים ממליצים על שילוב עמידה, התמתחות, הליכה ותנועה ביום עבודה. לדוגמה, אפשר לנהל שיחות טלפון בעמידה; מפגש בין שני עובדים יכול להתקיים בהליכה או בעמידה במקום בישיבה. רצוי לנצל הזדמנויות לקום כגון חיפוש מסמכים ממדפי המשרד, העברת הודעות לעמיתים בקומה אחרת או קימה למדפסת.
אמצו הרגלים ארגונומיים לשמירה על בריאותכם כל השנה!
נכתב על ידי ד”ר יוהנה גייגר, ארגונומית מוסמכת בכירה Jsgeiger.ergo@gmail.com